Af Michael Bonnevie
Nu har jeg snart været syg med influenza i 10 dage, så det var hårdt tiltrængt at komme udenfor og få noget frisk luft. For et stykke tid siden, blev jeg opmærksom på et stykke af Amagerbanen som jeg ikke før havde set, så det var dagens opgave.
For ikke at forvirre begreberne fuldstændigt, så hed det ‘Amagerbanen’ fra Uplandsgade og videre ud imod Dragør. Sporene ind imod byen og Islands Brygge var en del af DSB’s havnebane. Jeg har altid kaldt det hele for Amagerbanen, hvilket jo nok ikke er helt rigtigt.
På oversigtskortet, kan man se Kløvermarken i toppen, og nedenunder Uplandsgade. Det er inde i den smalle bræmme mellem Uplandsgade og Kløvermarken, at sporene gemmer sig.
Jeg havde kørt forbi stedet masser af gange, men tænkte ikke over at der inde i vildnisset gemte sig nogle af de sidste rester af Amagerbanen. Idag måtte jeg afsted for at prøve at følge sporene så langt jeg kunne, så jeg startede ud hvor ‘Ved amagerbanen’ møder Lergravsvej, og arbejdede mig baglæns tilbage, -langs sporene til Islands Brygge.
Her er vi ‘ved Amagerbanen’ hvor man se, at sporene ligger blotlagt på grund af gravearbejde. På meget af stykket er sporene enten helt fjernet, eller brudt op hist og her.
På meget af strækningen ‘Ved amagerbanen’ er det hele groet til.
Ved Prags Boulevard og ‘Ved amagerbanen’ er der et stykke vej hvor sporene for længst er gravet op og erstattet af kørebane. Her ser vi imod Uplandsgade ved Kløvermarken, med ‘Ved amagerbanen i ryggen’ Nu er sporene dukket op igen, og følger Uplandsgade hele vejen ned til enden, hvor de stopper helt.
Inde i vildnisset ved siden af Uplandsgade, er der endnu masser af spor, som løber langs med Kløvermarken og nogle kolonihaver. Langt fremme er der op til flere sporsæt, så der må have været udløbere af sporene til andre steder. Update! Jeg har læst mig til, at Amagerbro station netop lå i Uplandsgade, så derfor var der spor til både perron, DSB mv..
For enden af Uplandsgade ved Vermlandsgade, hører sporene op. I gamle dage krydsede de Vermlandsgade og fortsatte ad Store Møllevej. Billedet herunder er set imod Store Møllevej fra Vermlandsgade.
Her er vi i ‘Svinget’ hvor det grønne midterstykke viser hvor sporene førhed lå. Der er ikke længere jernbanespor fra Uplandsgade til Islands Brygge.
Banen kom ud af ‘Svinget’ ved Amager fælledvej og fortsatte på modsatte side af vejen (hvor der nu er vildnis)
Her ser vi ned af ‘Svinget’ fra Amager fælledvej. Billedet er fra rex.kb.dk
Stykket fra Amager fælledvej til Islands Brygge ligner sig selv, minus jernbanesporene. Lidt ærgerligt at de ikke kunne få lov at blive liggende..
Her er vi helt inde vej Islands Brygge. Lige til venstre for det røde skilt på bygningen, var der førhen en passage hvor toget kørte. Det dukkede op igen ved Thorshavnsgade, og kørte via Reykjaviksgade og videre ind til byen over togbroen ved Langebro.
Nedenstående 3 billeder er lånt af Arne Unterschlak. De viser det stykke af banen der krydsede Artillerivej.
Her ser vi op imod Amager fælledvej fra Artillerivej.
Vi ser ned imod Thorshavsgade fra Artillerivej.
Nedenstående billede fra lokalhistorier.dk
Fin og udførlig side om amagerbanen. EVP
Wikipedia om Amagerbanen
Ruten var fra Amagerbrogade over Kastrup, Tømmerup og Store Magleby til Dragør. Ved Amagerbro Station var der tilslutning til DSB’s havnebane over Langebro til Københavns Godsbanegård.
Banen indstillede persontrafikken pr. 1. april 1938, hvorefter passagererne var henvist til selskabets egne buslinier. 2. verdenskrigs mangler besværliggjorde imidlertid busdriften, hvorfor persontrafikken på banen blev genoptaget 5. maj 1940. Da forholdene normaliseredes efter krigen, indstilledes persontrafikken på ny 1. september 1947, hvorefter banen fortsatte som ren godsbane. 30. april 1957 nedlagdes delen mellem Tømmerup og Dragør, og 15. juni samme år fulgte delen mellem Kastrup og Tømmerup, da der skule gives plads til udvidelse af Københavns Lufthavn.
I 1975 kom banen for en stund i rampelyset, da den blev benyttet til en række optagelser til spillefilmen Olsen-banden på sporet, der fik premiere 26. september 1975. Kun få dage efter filmens premiere, var det dog slut med tiden som selvstændigt selskab, idet Amagerbanen blev overtaget af DSB 1. oktober 1975. Tiden var imidlertid ikke længere med banen, idet en række virksomheder i området lukkede eller flyttede. I sommeren 1991 indstilledes godstrafikken, og i 1995 blev banen nedlagt.
Det gamle banelegeme mellem Øresundsvej og lufthavnen blev senere ombygget og indgår siden 2007 i metrostrækningen Østamagerbanen. Længere nordpå langs Uplandsgade og Ved Amagerbanen kan der til gengæld stadig findes spor fra Amagerbanen, om end meget af det nu er overgroet
Herunder en interessant Youtube video, som hedder Amagerbanen 90 år.
18 replies on “Et stykke af Amagerbanen”
Rigtigt dejligt at du for alvor er på `Banen`igen. Knageme noget af en Stifinder ( Sporfinder ) tur, du der har været på,endda garneret med dejlige Billeder, de fleste let genkendelige for en `gammel` Amagerkaner.
Tak skal du have for genopfriskningen af Memory Lane…
M.v.h. gb…….
Var det ikke også den bane Olsenbansen kørte på i en af filmene?
Olsenbanden sgi da 😀
Nå skal lære at læse hele teksten, før jeg skriver 😀
Jo, det mener jeg bestemt det var.. De kørte over togbroen på Islands brygge, og videre ud ad amager..
Ja, det husker jeg de gjorde 🙂
SUPER gode billeder og tekst. Jeg er helt vild med denne type billeder med masser af sol. Jeg husker hvordan jeg som barn gik tur med min far på havnen på Bryggen og håbede at se et tog i aktion køre over den gamle jernbanesvingbro. Det var dengang da der var kulkraner, Sojakagefabrik og godstransport på havnen.
Sidenhen var vi jo også på ture ved havnen, og oplevede noget af den stemning som var ‘dengang’
Husker du vores smalfilm tur på havnen? Jeg havde skaffet et smalfilmkamera, og vi var bla. nede og filme ved kranen. Fik vi nogensinde fremkaldt filmen?
Jeg kan huske, at jeg allerede dengang var småinteresseret i film og kamera, hvilket jo nok var pga. vores lærer, Arne,- som næsten altid havde et kamera om halsen..
jeg måtte lige gense Billederne fra Amagerbanen her til morgen, specielt Billederne 12-15 syntes jeg er sindssygt gode, man får en fornemmelse af glemsel og tomhed, næsten urskovs agtigt,næsten midt i Byen, hvor Banecyklen, i Gul Højglans mod forfaldet,(Billede 12), næsten råber mod glemslen og alt det Grønne, garneret med de rustne skinne rester i Bunddægget, (Billede 14)…
DU KAN BARE DET DER ! m.V.H. GB……..
Ved nærmere gennemlæsning skal `Bunddække` selvfølgelig også staves rigtigt (med k), så ligesom Johnnie i sit`reply`retter, gør jeg´Sgi`ligeså……..Og undskylder sjuskeriet !!!
M.v.h. gb…..
Så skete det igen, Olsen Banden på Sporet, blev genudsendt på TV 2 d. 14./4.-15. Et pragtfuldt gensyn med en af seriens mest brillante og gennemførte plot`s, med de traditionelle medvirkende og denne gang, med Børge i en central rolle, der i tur sporer ham ind på rette hylde i Voksenlivet.
At det pågældende afsnit af serien er fra 1975 og foregår hovedsageligt i København og omegn, med Amagerbanen som Distanceblænder,(se Admin`s art.her !), med turen over Islands Brygge, fra den gamle Svingbro, der nu er nedtaget langs Langebro, gennem Bryggen og ud på Sporene på Amager, er et dejligt tilbageblik i tiden og var bestem et gensyn værd………
M.v.h. gb….
Jeg var også helt fremme i sædet, da det lille tog kørte over broen til Amager. Nu var man hjemme igen, og alt var genkendeligt 🙂
Togturen på Amager, var stort set den jeg har afbilledet i det her indlæg, så det var ret sjovt at se..
Det er den eneste Olsen Banden-film jeg holder af (og så ….ser rødt). Balling var altid frisk på at tage kamerahold og skuespillere med ud
i København, hvorfor vi har så mange gode optagelser fra hans hånd 1955-1985.
Man følger Amagerbanen fra Kalvebod Brygge og langt ud på Amager. Man husker det så godt fra man var skoleelev.
Når man skulle møde i skole på Den Classenske Legatskole kl. 8.00, og linie 40 måtte standse på Islands Brygge og vente på toget med 10-20-30 godsvogne, vidste man allerede, at man kom for sent. Var Langebro også oppe, stod man til skældud i skolen.
Der gik mange år før de sidste togskinner blev fjernet på Bryggen/Amager. Det har nogle filmselskaber nydt godt af, når de skulle
optage film/TV med sporvogne. Afstanden mellem skinnerne var nemlig den samme!
Venligst Poul
Så også filmen. Man bliver sgu lidt nostalgisk, når man genser Bryggen i filmen. Havde jeg råd, ville jeg flytte tilbage til bydelen :). Men det sker desværre aldrig. Jeg må nøjes med det lille hus, på landet 😀
Igen igen…
`Olsen Banden på Sporet`, genudsendes kl. 15.10 i dag d. 25./5.-2015. Glæd dig hvis vejret alligevel driller, eller hvis du trænger til et godt grin…..
M.v.h. gb…….
jo tak som byder! Det ender jo nok med at jeg igen igen, skal se OB på Sporet 🙂
Amagerkaner, lær om din Ø…
Jeg blev helt opslugt af det nyeste tillæg, til Admin`s art. om `Amagerbanen`. En `Video` fra entusiasterne i Klubben `AB`., der studerer historierne bag Amagerbanens Tilblivelse og Endeligt,Bygninger,Materiel,Skinner m.v., personer hvis lokalkendskab og viden i sandhed er imponerende…
Historiefortælleren giver et levende indblik i Banens Historie, de 12km. med Sidespor, til de utallige Fabrikker langs ruten og de 12 Stationer mod Dragør, med Strandhotellet ved Endestationen……Ikke mindst en oplysende historie, der highlighter tilblivelsen af Amager`s øgenavn, Lorteøen,et øgenavn, man skal frem i nyere tid for definitivt at få fjernet….
Har man gjort sig tanker omkring `Amagerbanen` og dens formål er her i sandhed noget at komme efter……….
M.v.h. gb………
Rettelse :
Jeg skrev at Amagerbanen havde 12 Stationer mod Dragør, det er en misforståelse, Banen havde 7 Stationer, hvilket for en Lokalbane også er meget, set i forhold til andre lignende Lokalbaner, da de 7 Stationer var fordelt over bare 12 Kilometer på langs af Amager………
M.v.h. gb…….