Af Michael Bonnevie

 

Jeg var der allerede sidste år, da jeg besøgte Copenhagen guitarshow i Lokomotivværkstedet på Otto Busses vej.

Dengang havde jeg spottet at området kunne være interessant, men pga. regnvejr fik jeg ikke gjort noget ved det. Tiden går, som den jo gør, og her et år efter læser jeg en artikel omkring Otto Busses vej, og de gamle lokomotivværksteder, museumsvogne og den gule by.

dsc_0001

Der er 2 måder at komme ind til Otto Busses vej med værkstederne samt den gule by og det er igennem en temmelig anonym gangtunnel på Enghavevej, og den anden er via Vasbygade. Den tog jeg

Otto Busses vej er en lang blind sidevej til Kalvebod brygge, beliggende på jernbaneterrænet på Vesterbro, tæt ved Københavns Sydhavnen. Når man følger vejen, så kommer man rigtig tæt på DSB’s tidligere centralværksted, og en del af området bliver stadigvæk brugt. Herunder har jeg med tele, taget et billede fra vejen og ind ved en remise hvor der var gang i noget rangering.

dsc_0004

dsc_0035

Længere ude af vejen (hvis man kommer fra Vasbygade) møder man den gule by (Kineserbyen) der historisk har huset DSB-personale fra centralværkstedet.

Link til mere om Den gule by

dsc_0037

 

Hvis man vælger at komme fra Enghavevej via tunellen til Otto Busses vej, så er det i den ende af vejen det rigtig spændende befinder sig.

Når man kommer ud af tunnelen, er der et lille hus, som vel i virkeligheden er et vagthus. Først var jeg meget i tvivl om hvor de gamle lokomotiver og vogne befandt sig, og jeg turde ikke bare gå ind, da det virkede meget formelt.

dsc_0012

Lige ved siden af tunellen kan man gå op af en lille skrænt (sikkert ulovligt) og se togkommandoen som spillede en større rolle i Olsen banden på sporet

dsc_0014

Jeg spurgte et par på området om vej, og de sagde at jeg bare skulle gå ind, og så ellers gå på opdagelse. Det gjorde jeg, og der gik ikke lang tid førend alle godterne åbenbarede sig i form af udrangerede lokomotiver, vogne og andet DSB materiel.

Da jeg har fået en meddelelse fra en person der påpeger at det er ulovligt at entre området, så vil jeg her sige at det er på eget ansvar! Jeg tog chancen

dsc_0018

dsc_0020

dsc_0009

Jeg er ikke sikker på jeg fik det hele med derude, så hvis man har mod på at gå på opdagelse og finde spændende motiver, så er stedet oplagt og bestemt et besøg værd 🙂 Det vil dog nok være en god ide at spørge om lov, da området ikke er offentlig tilgængeligt, som tidligere skrevet!

dsc_0017

dsc_0011

På vej hjemover gik jeg ud via tunellen og endte på Enghavevej.

På cykelturen var der også  mulighed for at tage lidt billeder, af hvad der endte op med at blive en tur i togets tegn.

Herunder ses tunnelen på Enghavevej

dsc_0040

Her et vue udover baneterrænet set fra broen ved Fisketorvet. I det fjerne kan anes nogle huse venstre for. Det er der Otto Busses vej befinder sig

dsc_0045

dsc_0044

Fra Wikipedia om Otto Busse

Otto Frederik August Busse, (16. juli 1850 i det indre København – 16. april 1933 på Frederiksberg) var en dansk ingeniør og maskindirektør ved DSB.

Otto Busse blev født ind i en jernbane familie. Moderen hed Louise Albertine f. Rost, og hans far, Otto Friedrich August Busse, var overmaskinmester ved Det Sjællandske Jernbaneselskab. Han blev bogstavelig talt født i faderens embedsbolig på Københavns 2. Banegård og efter at have været i lære på Frederiksværk uddannede Busse sig på Gewerbeacademie i Chemnitz og tog afgangseksamen herfra 1871. I nogle år virkede han som tegner på engelske og tyske fabrikker. 1876 blev han ansat som maskiningeniør ved Statsbanerne med tjeneste i Aarhus som afløser for den gamle engelske overmaskinmester J. Blair. I 1882 blev Busse forfremmet til over maskiningeniør i Jylland.

Da de danske jernbaner i 1892 fik fælles ledelse og den sjællandsk-falsterske og den jysk-fynske maskinafdeling blev lagt sammen, blev han maskinchef (fra 1904 benævnt direktør for Maskinafdelingen), og han blev i denne egenskab medlem af Statsbanernes generaldirektion.

Han forblev i denne stilling indtil 31. juli 1910, hvor han blev afskediget af trafikminister Wilhelm Weimann efter uoverensstemmelser med generaldirektør Charles Ambt om driften af centralværkstederne.

Han fortsatte sit engagement i debatten omkring de danske jernbaner frem til sin død i 1933.

 

Relaterede fotos: