Af Michael Bonnevie
I anledning af Dansk militær flyvnings 100 års fødselsdag d. 26 august 2012, blev der for en kort stund mulighed for at genopleve fly på Kløvermarken.
Billedet herunder er fra helgegras.dk En rigtig fin side som handler om slægten græs, hvor der bla. skrives om Kløvermarkens hangarer.
Herunder er de 2 hoved telte med fotostat som agerer hangar på dagen..
Flyve Troppernes Værksteder på Kløvermarken i København efter sabotagen d. 6. maj 1944.
Billedet er fra natmus.dk
Det er sikkert de færreste der overhovedet kan huske at der i sidste århundrede lå en lufthavn på Kløvermarken, men i går kunne man ved selvsyn se de gamle hangarer stå der igen, ikke i træ og metal, men teltdug. Set udefra var det en fin illusion, og man kunne sagtens fornemme historiens vingepust. I de 2 store “hangarer” var der udstilling af gamle fly, motorer, info samt andet materiel som har været brugt igennem tiden. Rigtigt fint 🙂
Flyvetroppernes Værksteder på Kløvermarken i København efter sabotagen d. 6. maj 1944. Billede fra natmus.dk
Jeg var spændt på dagen, og vejrguderne var i godt humør. Strålende sol blev der lovet, og med regn efter kl.15. Det holdt stik, så det kunne ikke være bedre 🙂
Turen til Kløvermarken blev foretaget på cykel, med en af mine gode venner. Vi aftalte at mødes kl.11.30, da vi så kunne nå at se flyformationerne med F-16 og Hercules
Vi var vel derovre kvart i 12, og folk havde allerede taget opstilling med front imod Amalienborg. Det var fra den vinkel de skulle overflyve Kløvermarken. Jeg har læst at de overfløj i 300 mtrs. højde, for derefter at stige igen til 600 meter.
Først kom der en enlig F-16, og ca. et minuts tid derefter dukkede Hercules flyet op, tæt fulgt af en F-16.
Der gik så et par minutter, og vi troede egentlig det var det. Pludselig kunne vi i det fjerne se en F-16 formation med 9 fly. Flyene fløj rundt, og vi fik dem at se 2 gange. Superflot!
Efter vi havde set overflyvningen gik vi rundt og så udstillingen. Der var en del helikoptere og fly. Folk stod i kø for at få taget billeder i diverse cockpits og den store helikopter var også velbesøgt.
Der stod i avisen i dag, at der havde været 10.000 besøgende forbi. Heldigvis føltes det ikke så slemt, og der var rigelig med albueplads.
Nedenstående video er fra Den korte avis
Om Kløvermarken fra denstoredanske.dk
Kløvermarken, (1843 Kløvermarken), ubebygget del af det militære øvelsesareal Christianshavns Fælled i København. Området blev fra 1909 brugt som flyveplads, hvortil man opstillede nogle primitive hangarer I 1917 byggedes militære værksteder, officersmesse og en bygning til passagerbetjening.
Den 3.6.1910 fløj Alfred Nervø herfra som den første ind over København, og den 17.7.1910 fløj Robert Svendsenover Øresund til Limhamn nær Malmø. Den 19.9.1912 fik Kløvermarken besøg af zeppelineren LZ13 Hansa. Det blev ført af Hugo Eckener og havde konstruktøren Ferdinand von Zeppelin med som passager. Det var første gang, at en zeppeliner besøgte udlandet. Den første flyveulykke på dansk grund skete her, da marineflyveren Ulrik Birch 2.10.1913 forulykkede og døde et par dage senere.
Det Danske Luftfartsselskab, stiftet i 1918, gennemførte fra 1920 ruteflyvning til Malmø og Hamburg fra Kløvermarken. Den 16.3.1926 startede to danske militærfly her fra med piloterne Anders Peter Botved og Peder Herschend samt to mekanikere på en flyvning til Tokyo. Herschend nåede dog kun til Siam (Thailand), mens Botved nåede frem til Tokyo. Civilflyvningen flyttede i 1925 til den nyanlagte lufthavn i Kastrup, og i 1928 fulgte hovedparten af militærflyvningen efter. Den 6.10.1943 sprængte sabotører fra BOPA værkstedsbygningerne.
1945-49 rummede Kløvermarken en stor lejr med 950 barakker til 19.000 tyske flygtninge. I 1984 blev de sidste af de historiske bygninger fra 1917 revet ned. I 2005 opstod der planer om et kommunalt boligbyggeri på og omkring området, men disse måtte stilles i bero, bl.a. på grund af risikoen fra den nærliggende benzin ø Prøvestenen. På Kløvermarkens område lå også Strickers Batteri fra 1801, som blev fjernet i 1954 for at give plads til et pyrolyseværk, der blev opgivet i 1981.
Indgangen til Kløvermarkslejren på Amager – 1945. Billede fra natmus.dk
3 replies on “Fly på Kløvermarken”
Havde man selv vanskeligheder med at komme på Kløvermarken. Rolig nu, stol trygt på Admin og hans allestedsnærværende fotografiske reportager. Der bor jo en stor dreng i os alle og at være i nærheden af Isenkram af den Kaliber, selv på Billeder, tænder alle lys, overflyvningerne var formidable, dem oplevede jeg dog og min eneste anke var, at de ikke blev gentaget en halv snes gange over Østerbro, hvor jeg befandt mig og så selvfølgelig i en lavere højde, et enkelt gennembrud af Lydmuren, med en tændt Efterbrænder havde heller ikke været af vejen, ude over Øresund selvfølgelig, bare for sjov. Dejligt, dejligt, dejligt……….
Ja, også jeg ville forfærdelig gerne have overværet den dag på Kløvermarken. Jeg er derfor også begejstret over, at vores Admin var der, og ikke mindst sender sine oplevelser – og fotos videre til os her. Jeg har selv fly “i blodet”. Jeg har en fortid i Hjemmeværnet, hvor jeg i 1980’erne gjorde tjeneste i Luftmeldekorpset. Der fik jeg en solid uddanelse i “flykending”; d.v.s. detaljeret at kunne genkende fly – såvel fjendens (Warchawa-pagtens) som vores egne (NATO) ved bare 2 sekunders blik på et foto, og i øvrigt i luften, når det var muligt.
Jeg var stationeret ved Helsingør Eskadrillen, og hvor ofte har jeg ikke under øvelser stået i observations-postens tårn i Nivå og givet radiomedinger til Lavvarslings-centralen i København om observeret overflyvning. Af indlysende årsager var det (heldigvis) altid NATO-fly, der kom. Eller havde det jo været alvor !!
Men en enkelt gang fik vi dog en “alvors”-oplevelse. En dag under en øvelse kommer der to amerikanske bombefly blæsende for fuldt tryk vestfra ind over os. Jeg melder straks over radioen; og i næste sekund lyder der en øredøvende larm. De udenlandske piloter (amerikanere) er øjensynligt ikke helt opmærksomme på, at de med den meget høje fart ikke kan undgå at komme for tæt på den meget nært-liggende svenske grænse i Øresund; men pludselig opdager de det åbenbart, og de bremser med flaps – og alt muligt, og det larmer. Men forgæves, de ryger ind i svensk luftrum.
‘ – – – og så går der næppe mere end 10-15 sekunder, og vi ser, at der sydfra op over skåne-kysten kommer fire Draken-fly i fuld fart, – efter amerikanerne, som nu har fået vendt deres maskiner om i nordlig retning, og straks efter svinger mod vest, – og væk! – Svenskerne må have været i luften på forhånd!
Puha! – Jeg forstod først ikke ganske svenskerne. Men dernæst jo, selvfølgelig – for dem var amerikanske krigs-fly jo aldeles fremmede, uden adgangs-tilladelse. Men kære venner: Jeg var helt eksalteret bagefter. – Tja, og sådan har jeg en del fly-oplevelse i erindringen.
M.v.h. LSC
Super fine billeder. Jeg oplevede formationsflyvningen da de kom flyvende ind over Brønshøj. Flot syn, men jeg var ikke klar over anledningen – før nu.