Af Michael Bonnevie<\/em><\/p>\n
<\/p>\n
Et moderne DSLR er faktisk i stand til at lave endog meget flotte videoer, der n\u00e6rmer sig broadcast kvalitet, -og hvis man s\u00e6tter sig ind i diverse settings p\u00e5 kameraet, s\u00e5 kommer man rigtig langt.<\/p>\n
Denne kvikguide, foruds\u00e6tter at du ved hvordan du \u00e6ndrer Bl\u00e6nde, Hastighed og ISO, samt kan tilg\u00e5 menuerne i kameraet.<\/p><\/blockquote>\n
Hvis du bare er interesseret i at skyde lidt video nu og her, og ikke interesserer dig for dybdeskarphed, frame rate osv. s\u00e5 kan du s\u00e6tte kameraet p\u00e5 auto og filme derud af. Det fungerer som oftest ok, men du overlader alt til kameraet. Bl\u00e6nde, Hastighed, ISO, mv. bliver valgt for dig. Filmer du p\u00e5 h\u00f8jlys dag, s\u00e5 vil Bl\u00e6nden som oftest ryge helt i vejret, hvilket betyder at du ikke kan viske baggrunde ud (Bokeh), s\u00e5 alt i billedet bliver skarpt, lidt ligesom i de gode gamle videokamera dage. Igen,- det fungerer her og nu, men udtrykket er du ikke herre over! Din billedhastighed (fps) ender ogs\u00e5 op et tilf\u00e6ldigt sted, og det er en af de ting som helst ikke skal st\u00e5 forkert, da det kan komme til at se m\u00e6rkeligt ud i sidste ende.<\/p>\n
<\/p>\n
Man skal ogs\u00e5 vide, at n\u00e5r man leger med video p\u00e5 DSLR, s\u00e5 bruger man ikke l\u00e6ngere \u00f8jestykket, men kigger p\u00e5 sk\u00e6rmen p\u00e5 bagsiden af kameraet. Det er jeg personligt ikke s\u00e5 glad for, da det bruger en del str\u00f8m og f\u00f8les m\u00e6rkeligt n\u00e5r man er vant til at kigge i s\u00f8geren. Men det er nu en gang s\u00e5dan som Nikon har valgt at det skal v\u00e6re. Jeg kender ikke s\u00e5 meget til andre m\u00e6rker som Canon osv. men jeg tror at de fungerer p\u00e5 n\u00e6sten samme m\u00e5de, s\u00e5 guiden vil langt hen ad vejen virke p\u00e5 flere platforme.<\/p>\n
Guiden vil v\u00e6re delt op i 2 afsnit, da der er ting som man skal v\u00e6re opm\u00e6rksom p\u00e5 under forskellige belysningsforhold, som dag eller aften.<\/p>\n
Intro ops\u00e6tning.<\/b><\/p>\n
Det f\u00f8rste du skal sikre dig er, at indstillingerne for video er sat rigtigt i kameraet. G\u00e5 i Menu<\/span> og find, Videoindstillinger.<\/span> Der skal du s\u00e6tte film st\u00f8rrelse og hastighed til eks. 1920×1080, 25 p<\/span>, for video i HD. Du kan ogs\u00e5 v\u00e6lge en lavere opl\u00f8sning hvis ikke du vil optage i HD, men du skal s\u00f8rge for at v\u00e6lge en opl\u00f8sning med 25 p (framerate\/billeder i sekundet)<\/p>\n
Her ser vi hvordan man kan v\u00e6lge imellem de forskellige opl\u00f8sninger og framerates.<\/p><\/blockquote>\n
<\/p>\n
Hvorfor er det vigtigt med 25 fps? Jo, det er fordi vi i det meste af Europa k\u00f8rer med 25 fps, s\u00e5 det passer med PAL standarden. I USA eksempelvis, k\u00f8rer de med NTSC som har 24 fps, og andre steder igen, med 30 fps.<\/p>\n
Du kunne godt optage med 24 fps (NTSC, men du vil miste en frame pr. sekund. Det lyder ikke af meget, men hvis du skal redigere video efterf\u00f8lgende, og din software er sat til PAL (25fps) s\u00e5 vil filmen ikke synkronisere med andre videoer filmet i PAL. Man kan lige godt s\u00e6tte kameraet rigtig fra start, s\u00e5 man ikke kommer ud i efterf\u00f8lgende konvertering af video. H\u00f8jest sandsynligt st\u00e5r kameraet allerede til en opl\u00f8sning med 25 fps, men hellere v\u00e6re safe than sorry.<\/p><\/blockquote>\n
Hvidbalance og Picture control.<\/strong><\/p>\n
N\u00e5r du optager video, s\u00e5 husk p\u00e5 at dine settings bliver “bagt” ind i filmen, og kan ikke \u00e6ndres efterf\u00f8lgende!<\/p>\n
V\u00e6r derfor n\u00f8je med at v\u00e6lge den rette hvid balance! Dette er ikke vanvittigt vigtigt hvis du kun skyder billeder, specielt i RAW, da dette kan \u00e6ndres efterf\u00f8lgende. I video bliver du l\u00e5st fast i den hvidbalance der er valgt, og det kan v\u00e6re sv\u00e6rt at \u00e6ndre det tilfredsstillende bagefter. Jeg har n\u00e6sten altid mit kamera til auto hvidbalance, men til video er det klart en fordel selv at v\u00e6lge f\u00f8r du filmer, da du aldrig kan v\u00e6re 100 pct. sikker p\u00e5 at kameraet har valgt rigtigt!<\/p>\n
Den setting du har valgt i Picture control i kameraet, bliver ogs\u00e5 l\u00e5st fast! s\u00e5 husk at g\u00e5 den efter f\u00f8r du filmer!<\/p>\n
Her skal du tilstr\u00e6be at filmen bliver s\u00e5 neutral som muligt! Alts\u00e5 ikke noget med at hive de forskellige skydere opad, men stil dem i midten. En undtagelse kan v\u00e6re farvem\u00e6tning, som du kan give et lille nyk.<\/p>\n
Husk at stille kameraet tilbage til det du er vant til, efter du har filmet.<\/p>\n
Mikrofon.<\/strong><\/p>\n
Kameraet har selvf\u00f8lgelig indbygget mikrofon, men den kommer hurtigt til kort p\u00e5 grund af dens placering i kamerahuset. Vinden er et stort problem, og der skal ikke meget mere end en svag brise til, f\u00f8rend der kommer en del st\u00f8j med p\u00e5 optagelsen. Noget andet er, at lydene fra optikken desv\u00e6rre ogs\u00e5 er ret tydelige. Specielt hvis du filmer med et optik med automatisk fokus. Lyden af fokus motoren i optikken forplanter sig via kamerahuset videre til mikrofonen og det er noget som er temmelig udtalt. En ekstern mikrofon er klart at foretr\u00e6kke, og der findes et hav af mikrofoner at v\u00e6lge imellem. Det m\u00e5 v\u00e6re op til en selv hvad man foretr\u00e6kker..<\/p>\n
S\u00e5dan ser mikrofonops\u00e6tningen typisk ud p\u00e5 et Nikon spejlrefleks kamera. Her skal du v\u00e6lge Manuel, og skrue lidt ned for sensitivitet, s\u00e5 lyden ikke overstyrer.<\/p><\/blockquote>\n
<\/p>\n
Hvis du filmer med den indbyggede mikrofon, s\u00e5 s\u00f8rg for at s\u00e6tte mikrofonens f\u00f8lsomhed lidt ned. Det g\u00f8res ogs\u00e5 under Videoindstillinge<\/span>r. V\u00e6lg Manuel f\u00f8lsomhed<\/span>, og skru lidt ned.. Hvis lyden clipper (overstyrer) n\u00e5r du taler h\u00f8jt, s\u00e5 skru ned, indtil den ikke l\u00e6ngere clipper. Det hj\u00e6lper lidt p\u00e5 optagelserne, s\u00e5 du ikke bare optager larm og vindst\u00f8j. Hvis din optagelse overstyrer, s\u00e5 kan det ikke reddes efterf\u00f8lgende!<\/p>\n
Intro video ops\u00e6tningen skal som regel kun g\u00f8res 1 gang, og huskes af kameraet efterf\u00f8lgende. Det er sj\u00e6ldent man senere \u00e6ndrer i disse settings.<\/p>\n
Video i dagslys<\/strong><\/p>\n
Hvis jeg skulle videofilme i dagslys, s\u00e5 ville min fremgangsm\u00e5de v\u00e6re nogenlunde som f\u00f8lger, alt afh\u00e6ngigt af om man har tilk\u00f8bt et s\u00e5kaldt ND filter eller ej. Et variabelt ND filter, er et filter som d\u00e6mper for lyset, og de koster fra 1000,- og opefter. Til videooptagelse i dagslys er det n\u00e6sten et must, at have et variabelt ND filter, da man ikke aner hvor meget man skal d\u00e6mpe lyset p\u00e5 forh\u00e5nd. Man kan k\u00f8be faste ND filtre, -men i en video situation kan du ikke n\u00f8jes med et enkelt, da lysforhold og Bl\u00e6nde \u00e6ndrer sig fra skud til skud.<\/p>\n
Her ses et variabelt ND filter. Man drejer p\u00e5 ringen, og filteret vil d\u00e6mpe lyset mere eller mindre.<\/p><\/blockquote>\n