{"id":864,"date":"2011-03-14T09:42:05","date_gmt":"2011-03-14T08:42:05","guid":{"rendered":"http:\/\/www.gamle-dage.dk\/blog\/?p=864"},"modified":"2023-04-22T13:01:38","modified_gmt":"2023-04-22T11:01:38","slug":"lys-og-lyssaetning","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.gamle-dage.dk\/2011\/03\/14\/lys-og-lyssaetning\/","title":{"rendered":"Lys og lyss\u00e6tning i 3D"},"content":{"rendered":"

Af Michael Bonnevie<\/em><\/p>\n

 <\/em><\/p>\n

Lyss\u00e6tning er nok noget af det vigtigste for et godt 3D resultat. Tit og ofte se man et flot modelleret objekt, men en ringe belysning. I denne tutorial vil jeg give mit bud p\u00e5 nogle brugbare metoder til god lyss\u00e6tning i 3D.<\/h3>\n

Jeg har lavet et simpelt vinglas som jeg har givet en overflade af simuleret glas, med en smule struktur i overfladen. Derudover 3 kugler s\u00e5 der er lidt farver i scenen.<\/p>\n

\"Ambient<\/p>\n

Disse eksempler kan \u00e5bnes i Maya 7.0, og sikkert ogs\u00e5 i nyere versioner..<\/p>\n

Directional<\/a><\/p>\n

Point<\/a><\/p>\n

Spot<\/a><\/p>\n

Ambient<\/a><\/p>\n

Hvis du selv vil lave dit lys fra bunden, s\u00e5 g\u00e5r du bare op i create i toppen af siden, og v\u00e6lger den type lys du vil arbejde med. Lyset kan flyttes rundt som alle andre objekter i scenen.<\/p>\n

Directional (parallelt lys)<\/strong><\/p>\n

F\u00f8rste type lys vi kigger p\u00e5, er direkte lys (parallelt lys<\/strong>) Direkte lys virker som solen, s\u00e5 skygger altid vil blive kastet parallelt. Derfor er det ogs\u00e5 den type lys jeg ofte bruger til udend\u00f8rs belysning. I eksemplet har jeg renderet scenen med det der hedder Raytrace. Raytrace er en n\u00f8dvendighed n\u00e5r du bruger glas eller gennemsigtige materialer i en scene. Som man kan se s\u00e5 kaster glasset en skygge, men skyggen er gennemsigtig. Dette kan kun opn\u00e5s med Raytrace.<\/p>\n

Raytrace er kort fortalt en metode, hvor alle punkter i en scene kaster lyset tilbage i kameraets linse. P\u00e5 sin rejse imod linsen tager punktet farve, lys mv. af det den m\u00f8der undervejs. Hvis pixelen (punktet) n\u00e5r frem til linsen, s\u00e5 bliver det en del af scenen. 3D software laver ikke un\u00f8dvendige punkter i scenen, s\u00e5 alt hvad der ligger uden for vinduet, er ganske simpelt ikke beregnet..<\/p>\n

I alle eksempler undtagen Ambient, er der 3 billeder. En med Raytrace. En med shadow maps, og en set oppefra for overblik.<\/p>\n\n\n\n\t\t\n\t\t\t\t