{"id":621,"date":"2011-01-23T21:19:49","date_gmt":"2011-01-23T20:19:49","guid":{"rendered":"http:\/\/www.gamle-dage.dk\/blog\/?p=621"},"modified":"2023-04-22T13:30:22","modified_gmt":"2023-04-22T11:30:22","slug":"3d-materialer","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.gamle-dage.dk\/2011\/01\/23\/3d-materialer\/","title":{"rendered":"3D materialer"},"content":{"rendered":"
Af Michael Bonnevie<\/em><\/p>\n <\/em><\/p>\n Jeg vil pr\u00f8ve at simulere et par overflader, helt fra ordin\u00e6r farve, til glas og chrome mv. I maya har man noget der hedder hypershader, som er et sted hvor man via et netv\u00e6rk af input og outputs, kan manipulerer emnets overflade p\u00e5 en m\u00e5de s\u00e5 beskueren bliver snydt til at tro at det han ser er virkeligt. Hypershader er en stor mundfuld at starte ud med, s\u00e5 derfor vil jeg kun ber\u00f8re materialer til en start, som alle vil kunne lave uden den store forh\u00e5ndsviden. Som med alle ting her i livet, kr\u00e6ver det \u00f8velse at komme frem til virkelighedstro materialer, men der er jo ikke noget forgjort i at lege med tingene, for p\u00e5 den m\u00e5de at tilegne sig viden. I\u00f8vrigt en m\u00e5de jeg altid har praktiseret. B\u00f8ger og anden lectura er rart som opslag n\u00e5r man g\u00e5r i st\u00e5, eller begynder ud, men g\u00f8r jer selv den tjeneste at v\u00e6re nysgerrige, da det er her der kan h\u00f8stes den st\u00f8rste indl\u00e6ring, og gl\u00e6de ved at have fundet ud af tingene selv.<\/p>\n I dette eksempel har jeg lavet et par filer til download, for dem der ikke har mod p\u00e5 at bygge eksemplerne selv. Bare load filen ind i Maya, s\u00e5 skulle du meget gerne v\u00e6re k\u00f8rende. Jeg mener at Maya er bagud kompatibel med \u00e6ldre versioner s\u00e5som min.<\/p>\n Der er ingen grund til at downloade nedenst\u00e5ende filer medmindre man har Maya installeret!<\/p>\n https:\/\/www.gamle-dage.dk\/3d tutorial\/Basic.mb<\/a><\/p>\n https:\/\/www.gamle-dage.dk\/3d tutorial\/Chrome.mb<\/a><\/p>\n https:\/\/www.gamle-dage.dk\/3d tutorial\/Vand.mb<\/a><\/p>\n https:\/\/www.gamle-dage.dk\/3d tutorial\/Is.mb<\/a><\/p>\n N\u00e5r filerne er loadet ind i Maya, kan man umiddelbart rendere dem ud s\u00e5 de kommer til at ligne mine eksempler. Man skal have lidt t\u00e5lmodighed hvis man sidder p\u00e5 en \u00e6ldre maskine. Du renderer ved at trykke p\u00e5 klaptr\u00e6et l\u00e6ngest til venstre oppe i toppen af Maya.<\/p>\n I denne tutorial har jeg lavet 2 kugler, et ternet rum, en donut og en spiral. Hvis du har mod p\u00e5 selv at lave scenen fra bunden af, s\u00e5 go for it..<\/b><\/p>\n Herfra g\u00e5r jeg ud fra at man har loadet filen\/filerne ind. Hvis man v\u00e6lger at lade v\u00e6re, s\u00e5 kan man stadigv\u00e6k lave ting s\u00e5som at \u00e6ndre farve, specularitet (h\u00f8jlys) mv. Selve renderingen af billedet vil kun blive som i viste eksempler, hvis du har valgt at bruge filerne, da jeg har sat lys, kamera, og diverse andre ting op, for et godt resultat.<\/strong><\/p>\n Som det ses i billedet herunder, s\u00e5 vil primitiverne v\u00e6re j\u00e6vnt kedelige uden materialer..<\/strong><\/p>\n \n\t\t F\u00f8rste eksempel er Chrome. Chrome g\u00f8r sig bem\u00e6rket ved at have et lille og kraftigt h\u00f8jlys. Materialet tager farve efter omgivelserne akkurat som et spejl. Det man skal l\u00e6gge m\u00e6rke til i det forklarende billede, er at gennemsigtigheden er sat til 0. i den r\u00f8de boks. I den gr\u00f8nne boks er h\u00f8jlys (eccentricity) sat meget lavt, hvilket giver en meget h\u00e5rd overflade p\u00e5 materialet. Specular roll off er sat forholdsvis h\u00f8jt, hvilket giver et kraftigt h\u00f8jlys, og reflectivity (reflektion) er sat lidt under middel. I den bl\u00e5 boks er refractions sl\u00e5et til, men det har ingen effekt i dette setup, da gennemsigtigheden er 0. Refractions er m\u00e5den lys brydes i forskellige materialer, s\u00e5 derfor arbejder refractions kun i gennemsigtige materialer, s\u00e5som glas, diamant, vand osv. I linket her: http:\/\/en.wikipedia.org\/wiki\/List_of_refractive_indices<\/a> er der en liste over forskellige materialers refraktive indeks, som kan bruges til at simulere alt mellem himmel og jord.<\/strong><\/p>\n \n\t\t I eksempel nummer 2, har jeg valgt at simulere vand. Som det ses i forklarings billedet til vand, s\u00e5 er mange af parametrene de samme som i Chrome. Hvor er primitiverne sp\u00f8rger du sikkert? De er der, men da jeg har skruet helt op for gennemsigtigheden, s\u00e5 kan man heller ikke se dem p\u00e5 arbejdsbordet. N\u00e5r man arbejder med emnet i denne tutorial med vand, s\u00e5 skru lidt ned for gennemsigtigheden indtil der skal renderes, s\u00e5 er det lettere at overskue emnerne (rendere er at k\u00f8re det f\u00e6rdige billede ud)<\/b><\/p>\n I den r\u00f8de boks kan du se gennemsigtigheden er skruet helt op, og jeg har tilf\u00f8jet noget st\u00f8j i bump (bump er en overflades struktur)<\/strong><\/p>\n H\u00f8jlyset er skruet lidt op i den gr\u00f8nne boks, for at f\u00e5 en lidt bl\u00f8dere overflade. H\u00f8jlysets styrke er skruet lidt ned. H\u00f8jlyset har f\u00e5et en smule bl\u00e5 farve, og reflektionerne er skruet langt ned. Som det ses i den bl\u00e5 boks er refractions sl\u00e5et til, og der er indskrevet et index som tilsvarer vands lysbrydning.<\/strong><\/p>\n Det skal siges at mange af de parametre som jeg bruger er lavet efter geh\u00f8r, da der ikke er noget rigtigt eller forkert. Det er som jeg opfatter det, og andre vil sikkert g\u00f8re det anderledes.<\/strong><\/p>\n \n\t\tDenne gang vil jeg komme lidt omkring materialer i Maya. Der er faktisk n\u00e6sten ingen gr\u00e6nser for hvad hvad der kan lade sig g\u00f8re med hensyn til farvel\u00e6gning og det er kun fantasien der s\u00e6tter gr\u00e6nserne.<\/h3>\n