{"id":5899,"date":"2014-09-21T11:29:42","date_gmt":"2014-09-21T09:29:42","guid":{"rendered":"http:\/\/www.gamle-dage.dk\/blog\/?p=5899"},"modified":"2023-04-15T11:26:08","modified_gmt":"2023-04-15T09:26:08","slug":"ny-vejtunnel-i-koebenhavn-i-1969","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.gamle-dage.dk\/2014\/09\/21\/ny-vejtunnel-i-koebenhavn-i-1969\/","title":{"rendered":"Ny vejtunnel i K\u00f8benhavn! – – – i 1969"},"content":{"rendered":"
Af LSC<\/em><\/p>\n <\/p>\n Derfor besluttedes det at grave vejen ned i en tunnel, s\u00e5ledes at bilerne ugeneret kunne k\u00f8re under Frederikssundsvej \u2013 uden stop; og forts\u00e6tte ind til andre dele af byen.<\/p>\n I 1969 \u2013 efter nogle \u00e5rs byggeri \u2013 stod den nye tunnel f\u00e6rdig sammen med de deraf f\u00f8lgende andre gadeombygninger; og den \u00e5bnedes for trafik den 10. september. Men forinden, det var dagen f\u00f8r, blev v\u00e6rket pr\u00e6senteret for offentligheden. Det skete ved at man om eftermiddagen i nogle timer kunne g\u00e5 ad vejen \u2013 gennem tunnelen \u2013 og tage alt det nye i \u00f8jesyn.<\/p>\n Det blev et till\u00f8bstykke for k\u00f8benhavnerne; – flagene var hejst p\u00e5 utallige midlertidige flagst\u00e6nger, der blev snakket; – – man var begejstret.<\/p>\n Ogs\u00e5 oven over den nye vejtunnel var der nye vej- og gadeanl\u00e6g. Frederikssundsvej havde f\u00e5et en \u201dansigtsl\u00f8ftning\u201d – en modernisering i forbindelse med det helt anderledes gadekryds, som det nu var blevet. Se i den forbindelse is\u00e6r p\u00e5 billedet af de nye Sporvejs-anl\u00e6g \u2013 stoppestedet, hvor linje-5-sporvognene holder. Dette foto er s\u00e6rligt spektakul\u00e6rt; – i det mindste for mig; – og ja, det er det m\u00e5ske tillige for dig, der l\u00e6ser dette, s\u00e5fremt du er \u201dk\u00f8benhavner\u201d i dit indre; enten fordi du bor der, eller fordi du engang gjorde det. Selv er jeg en af den sidstn\u00e6vnte slags; – – og, \u00e5h ja, s\u00e5 fordrer det nok ogs\u00e5, at du har en s\u00e6rlig interesse for kollektiv trafik. Det har jeg \u2013 og i vid udstr\u00e6kning g\u00e6lder det den kollektive trafik P\u00c5 SKINNER , – –<\/p>\n ‘ – – og se billedet her viser trafikm\u00e6ssigt noget \u2013 dengang \u2013 s\u00e5 sj\u00e6ldent som et stykke nyt sporvejsanl\u00e6g; – nye spor, nye stoppesteds-heller til passagererne! – – Joh, jo \u2013 og jeg var begejstret; – det m\u00e5 jeg indr\u00f8mme. Men dog ikke helt fuldgyldigt begejstret! – Nej, for \u201dsporvognen\u201d i K\u00f8benhavn var d\u00f8ende. Det var allerede p\u00e5 det tidspunkt sikkert og vist, at busserne helt skulle fortr\u00e6nge sporvognene; – og efter bare tre \u00e5r blev denne flotte nye sporvogns-\u201dstation\u201d overfl\u00f8dig og fjernet.<\/p>\n N\u00e5, men ved du hvad? – Fokuser nu her sammen med mig p\u00e5 det positive! \u2013 p\u00e5 det glade \u201dbudskab\u201d om den folkelige begivenhed, som det var den dag, og som jeg med disse fotos vil fors\u00f8ge at videregive; – –<\/p>\n ‘ – – idet jeg lige beder dig b\u00e6re over med billedernes tekniske ikke helt \u201dup to date\u201d-kvalitet. De er \u00e6ldre dias, som jeg har digitaliseret \u2013 og \u201dherset\u201d lidt med i billedbehandlings-programmet.<\/p>\n LSC<\/p>\nI l\u00f8bet af 1960’erne voksede biltrafikken i og omkring hovedstaden markant. Dette \u00e5rti blev uafviseligt bilens \u00e5rti. Mere og mere p\u00e5tr\u00e6ngende blev det, at i et antal af mange tusinde skulle dette fremtidens befordringsmiddel hver morgen og eftermiddag have fri og let adgang til at k\u00f8re til og fra K\u00f8benhavn.<\/h3>\n
En af de store indfaldsveje var \u2013 og er stadig – Hareskovvejen. Dens \u201dadgangsd\u00f8r\u201d, om jeg s\u00e5 m\u00e5 sige, til byen var gadekrydset Borups Alle \/ Frederikssundsvej; og dette kryds var efterh\u00e5nden blevet en st\u00e6rkt generende faktor for biltrafikken.<\/h3>\n