{"id":3191,"date":"2013-05-11T13:57:23","date_gmt":"2013-05-11T11:57:23","guid":{"rendered":"http:\/\/www.gamle-dage.dk\/blog\/?p=3191"},"modified":"2023-04-18T11:32:38","modified_gmt":"2023-04-18T09:32:38","slug":"otto-busses-vej","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.gamle-dage.dk\/2013\/05\/11\/otto-busses-vej\/","title":{"rendered":"Otto Busses vej"},"content":{"rendered":"
Af Michael Bonnevie<\/em><\/p>\n <\/p>\n Dengang havde jeg spottet at omr\u00e5det kunne v\u00e6re interessant, men pga. regnvejr fik jeg ikke gjort noget ved det. Tiden g\u00e5r, som den jo g\u00f8r, og her et \u00e5r efter l\u00e6ser jeg en artikel omkring Otto Busses vej, og de gamle lokomotivv\u00e6rksteder, museumsvogne og den gule by.<\/p>\n <\/p>\n Der er 2 m\u00e5der at komme ind til Otto Busses vej med v\u00e6rkstederne samt den gule by og det er igennem en temmelig anonym gangtunnel p\u00e5 Enghavevej, og den anden er via Vasbygade. Den tog jeg<\/p>\n Otto Busses vej er en lang blind sidevej til Kalvebod brygge, beliggende p\u00e5 jernbaneterr\u00e6net p\u00e5 Vesterbro, t\u00e6t ved K\u00f8benhavns Sydhavnen. N\u00e5r man f\u00f8lger vejen, s\u00e5 kommer man rigtig t\u00e6t p\u00e5 DSB’s tidligere centralv\u00e6rksted, og en del af omr\u00e5det bliver stadigv\u00e6k brugt. Herunder har jeg med tele, taget et billede fra vejen og ind ved en remise hvor der var gang i noget rangering.<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n L\u00e6ngere ude af vejen (hvis man kommer fra Vasbygade) m\u00f8der man den gule by (Kineserbyen) der historisk har huset DSB-personale fra centralv\u00e6rkstedet.<\/p>\n Link til mere om Den gule by<\/a><\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n Hvis man v\u00e6lger at komme fra Enghavevej via tunellen til Otto Busses vej, s\u00e5 er det i den ende af vejen det rigtig sp\u00e6ndende befinder sig.<\/p>\n N\u00e5r man kommer ud af tunnelen, er der et lille hus, som vel i virkeligheden er et vagthus. F\u00f8rst var jeg meget i tvivl om hvor de gamle lokomotiver og vogne befandt sig, og jeg turde ikke bare g\u00e5 ind, da det virkede meget formelt.<\/p>\n <\/p>\n Lige ved siden af tunellen kan man g\u00e5 op af en lille skr\u00e6nt (sikkert ulovligt) og se togkommandoen som spillede en st\u00f8rre rolle i Olsen banden p\u00e5 sporet<\/p>\n <\/p>\n Jeg spurgte et par p\u00e5 omr\u00e5det om vej, og de sagde at jeg bare skulle g\u00e5 ind, og s\u00e5 ellers g\u00e5 p\u00e5 opdagelse. Det gjorde jeg, og der gik ikke lang tid f\u00f8rend alle godterne \u00e5benbarede sig i form af udrangerede lokomotiver, vogne og andet DSB materiel.<\/p>\n Da jeg har f\u00e5et en meddelelse fra en person der p\u00e5peger at det er ulovligt at entre omr\u00e5det, s\u00e5 vil jeg her sige at det er p\u00e5 eget ansvar! Jeg tog chancen<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n Jeg er ikke sikker p\u00e5 jeg fik det hele med derude, s\u00e5 hvis man har mod p\u00e5 at g\u00e5 p\u00e5 opdagelse og finde sp\u00e6ndende motiver, s\u00e5 er stedet oplagt og bestemt et bes\u00f8g v\u00e6rd \ud83d\ude42 Det vil dog nok v\u00e6re en god ide at sp\u00f8rge om lov, da omr\u00e5det ikke er offentlig tilg\u00e6ngeligt, som tidligere skrevet!<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n P\u00e5 vej hjemover gik jeg ud via tunellen og endte p\u00e5 Enghavevej.<\/p>\n P\u00e5 cykelturen var der ogs\u00e5 mulighed for at tage lidt billeder, af hvad der endte op med at blive en tur i togets tegn.<\/p>\n Herunder ses tunnelen p\u00e5 Enghavevej<\/p>\n <\/p>\n Her et vue udover baneterr\u00e6net set fra broen ved Fisketorvet. I det fjerne kan anes nogle huse venstre for. Det er der Otto Busses vej befinder sig<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n Fra Wikipedia om Otto Busse<\/p>\n Otto Frederik August Busse, (16. juli 1850 i det indre K\u00f8benhavn \u2013 16. april 1933 p\u00e5 Frederiksberg) var en dansk ingeni\u00f8r og maskindirekt\u00f8r ved DSB.<\/p>\n Otto Busse blev f\u00f8dt ind i en jernbane familie. Moderen hed Louise Albertine f. Rost, og hans far, Otto Friedrich August Busse, var overmaskinmester ved Det Sj\u00e6llandske Jernbaneselskab. Han blev bogstavelig talt f\u00f8dt i faderens embedsbolig p\u00e5 K\u00f8benhavns 2. Baneg\u00e5rd og efter at have v\u00e6ret i l\u00e6re p\u00e5 Frederiksv\u00e6rk uddannede Busse sig p\u00e5 Gewerbeacademie i Chemnitz og tog afgangseksamen herfra 1871. I nogle \u00e5r virkede han som tegner p\u00e5 engelske og tyske fabrikker. 1876 blev han ansat som maskiningeni\u00f8r ved Statsbanerne med tjeneste i Aarhus som afl\u00f8ser for den gamle engelske overmaskinmester J. Blair. I 1882 blev Busse forfremmet til over maskiningeni\u00f8r i Jylland.<\/p>\n Da de danske jernbaner i 1892 fik f\u00e6lles ledelse og den sj\u00e6llandsk-falsterske og den jysk-fynske maskinafdeling blev lagt sammen, blev han maskinchef (fra 1904 ben\u00e6vnt direkt\u00f8r for Maskinafdelingen), og han blev i denne egenskab medlem af Statsbanernes generaldirektion.<\/p>\n Han forblev i denne stilling indtil 31. juli 1910, hvor han blev afskediget af trafikminister Wilhelm Weimann efter uoverensstemmelser med generaldirekt\u00f8r Charles Ambt om driften af centralv\u00e6rkstederne.<\/p>\n Han fortsatte sit engagement i debatten omkring de danske jernbaner frem til sin d\u00f8d i 1933.<\/p><\/blockquote>\n\nJeg var der allerede sidste \u00e5r, da jeg bes\u00f8gte Copenhagen guitarshow<\/a> i Lokomotivv\u00e6rkstedet p\u00e5 Otto Busses vej.<\/h3>\n