{"id":2595,"date":"2012-07-12T09:46:04","date_gmt":"2012-07-12T07:46:04","guid":{"rendered":"http:\/\/www.gamle-dage.dk\/blog\/?p=2595"},"modified":"2023-04-21T13:42:41","modified_gmt":"2023-04-21T11:42:41","slug":"frikadellens-skaebne","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.gamle-dage.dk\/2012\/07\/12\/frikadellens-skaebne\/","title":{"rendered":"Frikadellens sk\u00e6bne"},"content":{"rendered":"

Af Leif Ziegler<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

Burmeister & Wains motorfabrik p\u00e5 Christianshavn blev ved med at udvide. Der blev bygget hen over Sofiegade og Christians kirken blev helt om kranset af den store fabrik.<\/span><\/h3>\n

Til de mange medarbejdere skulle der bruges en kantine, og det l\u00f8stes ved, at der blev bygget et kantineskib, hvor man fik inspiration fra de amerikanske floddampere.<\/p>\n

Her er et billede af Frikadellen, som findes p\u00e5 Arbejdermuseet<\/p><\/blockquote>\n

\"frikadellen\"<\/p>\n

Skibet blev bygget uden de store skovlhjul, og placeret i Christianhavns kanal ved Overgaden neden Vandet.<\/p>\n

Kantineskibet blev taget i brug i 1926 og fik hurtigt \u00f8genavnet \u201dFrikadellen\u201d I knap 40 \u00e5r havde arbejderne p\u00e5 motor fabrikken gl\u00e6de af skibet.<\/p>\n

B&W solgte \u201dFrikadellen\u201d i 1966 og en sl\u00e6beb\u00e5d trak den ud af Christianshavns kanal, og for en stund blev den anbragt i Nordhavnen.<\/p>\n

Da den l\u00e5 der gik jeg om bord p\u00e5 Frikadellen, og gik ned p\u00e5 det nederste d\u00e6k og kikkede ud af et ko\u00f8je. Disse ko\u00f8jer havde jeg ikke f\u00f8r lagt m\u00e6rke til, da den l\u00e5 nede i kanalen.<\/p>\n

Jeg ser ud af et ko\u00f8je p\u00e5 Frikadellen<\/p><\/blockquote>\n

\"frikadellen-1966\"<\/p>\n

Jeg gik rundt i en masse vand og opdagede pludselig at der var et stort hul med en trappe ned til et d\u00e6k, der \u00e5benbart var nedenunder men nu var fyldt med vand. Jeg gik op og s\u00e5 p\u00e5 udsigten p\u00e5 \u00f8verste d\u00e6k.<\/p>\n

Jeg st\u00e5r p\u00e5 det \u00f8verste d\u00e6k, da Frikadellen l\u00e5 i Nordhavnen. Svanem\u00f8lle v\u00e6rket ses i baggrunden<\/p><\/blockquote>\n

\"frikadellen-1966-2\"<\/p>\n

Berntsen, der var formand for sejlkluppen i Frederiksv\u00e6rk, fik k\u00f8bt Frikadellen og den blev bugseret til Slaggemolen ved St\u00e5lvalsev\u00e6rket. Her blev den placeret med nogle p\u00e6le og en af enderne var fastgjort til molen.  Efter det \u00f8verste r\u00e6kv\u00e6rk var blevet fjernet, fungerede Frikadellen som en fort\u00f8jningsbro, hvor sejlb\u00e5dene kunne l\u00e6gge til p\u00e5 begge sider.<\/p>\n

Frikadellen blev mere og mere ut\u00e6t, og man pumpede vandet ud for at holde den flydende. Det gik indtil en gang midt i 1980erne, hvor den sank. Der var kun lidt af b\u00e5den der ragede op over vandet.<\/p>\n

Nu var gode r\u00e5d dyre. Frikadellen var sejlklubbens ejendom, og Frederiksv\u00e6rk kommune kunne godt forlange, at de fjernede skroget som ville blive en bekostelig aff\u00e6re. Nu gik det ikke s\u00e5 galt. Man valgte at fylde jord p\u00e5 Frikadellen, s\u00e5 der p\u00e5 molen kom til at opst\u00e5 en knold, som i dag er p\u00e5 nord siden af Slaggemolen ind mod den nye lystb\u00e5dehavn.<\/p>\n

Her er Slaggemolen i Frederiksv\u00e6rk, den ses til h\u00f8jre i billede. Man ser tydeligt den knold der er p\u00e5 molen, og her under ligger Frikadellen.<\/p><\/blockquote>\n

\"KONICA<\/p>\n

 <\/p>\n

Relaterede fotos:<\/h3>